Робота з розвитку рухів пальців і рук повинно здійснюватися систематично по 2-5 хвилин на день.
Спочатку діти відчувають труднощі при виконанні багатьох вправ. Таким чином, вправи виконуються поступово, спочатку виконуються пасивно за допомогою дорослих в повільній формі. Темп та кількість повторів поступово збільшуються.
Благотворно впливає на розвиток рухів рук та пальців руки - самомасаж, а також заняття художньою працею (ліплення, малювання, аплікація) і ручною працею ( виготовлення поробок з паперу, картону, дерева, тканини, ниток, каштанів, жолудів, соломи, і т. д.).
Особливе місце в розвитку дрібної моторики займає систематична робота з ножицями (різання по контуру, розрізання предметів по контуру «на глаз»).
Примірний комплекс та зразки вправ для пальчикової гімнастики.
(вправи виконуються від 5 до 10 - 15 разів)
1. Стискання пальців в кулак та розтискання пальців обох рук одночасно, потім по черзі (руки вперед, вгору або в сторони).
2. Вигинання та прогинання рук одночасно, потім по черзі . І т.д
Пальчикові ігри.
Відомо, що розвиток мовлення дітей безпосередньо залежить від сформованості тонких рухів пальців рук. Так, у дошкільнят з мовною затримкою спостерігаються відхилення розвитку пальців рук а також загальна моторна недостатність: неточна координація, ускладненість та ізольованість рухів пальців. Якщо ж розвиток рухів пальців відповідає вікові дитині то її мовленнєвий розвиток відбувається в межах норми. Ігри розвивають у малят уміння слухати, підвищують мовленнєву активність дітей, створюють під час гри позитивні емоції. Особливо привабливі для такої роботи є пальчикові ігри.
Коли дитина виконує ритмічні рухи пальцями, то:
-
Індуктивно збуджуються мовні центри головного мозку і стимулюється розвиток мовлення;
-
Мовлення стає чіткішим, підвищується мовна активність (особливо, якщо ці рухи супроводжуються промовлянням віршиків);
-
Розвивається спостережливість, увага, стійкість уваги, пам’ять;
-
Тренується увага і дитина вчиться «розповідати руками» цілі історії;
-
Кисті рук і пальців набувають рухливості й сили, необхідної для оволодіння письмом.
Для чого слід розвивати точність рухів пальців рук (дрібну моторику) ?
Вченими доведено, що розвиток рук знаходиться в тісному зв'язку з розвитком мовлення та мислення дитини.
Рівень розвитку дрібної моторики та координації рухів рук - один з показників інтелектуального розвитку і, відповідно, готовності до шкільного навчання.
Як правило, дитина, яка має високий рівень розвитку дрібної моторики, вміє логічно мислити, у неї достатньо добре розвинута увага, пам’ять, зв'язне мовлення.
|