Коли дитина робить ритмічні рухи пальцями одночасно з власним мовленням, то різко підвищується узгодженість діяльності лобної і скроневої частини мозку, де знаходиться моторний і смисловий мовні центри. Пальчикові вправи з логоримами (віршами)розвивають кінестетичний гнозис і дінамічну координацію, довільне переключення і диференційованість рухів, гальмують зайві рухи й активізують необхідні, сприяють нормалізації темпу, ритму, чіткості й точності мовленнєвих рухів, складової структури мови.
Розучувати вірш і рухи слід одночасно, поступово прискорюючи темп.аправи слід виконувати спочатку правою рукою, потім – лівою, а потім – обома, щоб обидві руки (і обидві півкулі головного мозку) могли розвиватися синхронно.
Навіщо потрібна пальчикова гімнастика дитині?
Рівень розвитку мовлення дитини прямо залежить від сформованості тонких рухів пальців рук, які стимулюють дозрівання нервової системи. Благотворно впливають на розвиток дитини потішки, лічилки, дитячі віршики, що супроводжуються рухами пальців та рук.
Коли дитина виконує ритмічні рухи пальцями, то:
- Індивідуально збуджуються мовні центри головного мозку і стимулюється розвиток мовлення;
- Мовлення стає чіткішим, підвищується мовна активність (особливо, якщо ці рухи супроводжуються промовлянням віршиків);
- Розвивається спостережливість, увага, стійкість уваги, пам'ять;
- Тренується уява і дитина вчиться «розповідати руками» цілі історії;
- Кисті рук і пальці набувають рухливості й сили, необхідної для оволодіння письмом.
Ігрові моменти:
- Спочатку покажіть дитині кольоровий малюнок і поясніть, як виконувати вправу;
- Виконується вправа з дитиною повільно, поступово підвищуючи темп;
- Відпрацюйте рухи спочатку правою, потім – лівою, пізніше – обома руками разом;
- За необхідності допоможіть дитині або навчіть її допомагати собі іншою рукою;
- Слідкуйте, щоб темп мовлення і рухів збігався;
- Створити атмосферу гри, позитивний емоційний фон;
- «Грайте пальчиками» щодня по декілька хвилин, не втомлюючи малюка.
|