Виступ на педагогічних читаннях
«Казка як засіб розвитку словесної творчості»
Одна з вкрай важливих і актуальних проблем — розвиток словесної творчості дошкільнят. Базова програма визначає його як одне з провідних завдань сучасної освіти. У стихійному пошуку нових методів і технологій, спрямованих на його реалізацію, незаслужено поза увагою залишається такий ефективний і перевірений часом засіб розвитку словесної творчості як казка. А саме казка якнайкраще активізує дитячу уяву і творчість, служить зразком зв’язної розповіді і літературної мови, джерелом образів і сюжетів.
Про унікальні можливості казки та систему роботи з нею для розвитку словесної творчості старших дошкільнят розповідають викладач Алла Пасічник та студентка Вікорія Бєлова , Інститут дошкільної, початкової і мистецької освіти Київського міського пед. ун-ту ім. Б, Грінченка.
Словесна творчість у старшому дошкільному віці
На сучасному етапі розвитку наша держава потребує творчих, самодостатніх, активних, освічених особистостей, формування і розвиток яких є нині головним завданням освіти, і перш за все дошкільної. Це засвідчено і законом України «Про дошкільну освіту», і Базовим компонентом дошкільної освіти в Україні.
Дослідження психологів (Л.С. Виготський, М.М. Поддьяков, Б.М. Теплов, Д.Б. Ельконін) та педагогів (А.М. Богуш, Н.А. Ветлугіна, Н.В. Гавриш, Д.В. Меджерицька, Н.П. Сакуліна, Є.О. Фльоріна) доводять, що творча діяльність відповідає потребам та можливостям дітей дошкільного віку, та визначають, що головна її цінність не в створенні певного продукту, а в самореалізації та самовдосконаленні дитини.
Серед творчих проявів дошкільнят особливе місце посідає словесна творчість — первинна форма літературної творчості — спеціально організований, зумовлений мотивацією процес створення дитиною твору в будь-якій формі мовленнєвого висловлювання, що відповідає певним літературним нормам (Н.В. Гавриш). Таким чином, словесна творчість — своєрідний пік або результат досить високого рівня розвитку мовлення та уяви. Проте досягнення цієї норми можливе лише за певних умов: розвитку психічних процесів, насамперед творчої уяви, розвитку всіх сторін мовлення, багатого життєвого досвіду дитини, спеціально організованого навчання та правильно обраного засобу розвитку словесної творчості. Старші дошкільнята вже мають вміти вільно фантазувати, складати різноманітні оповідки, створювати казки за опорними схемами або сюжетними картинами, самостійно вигадувати образи та сюжети. Н.В. Гавриш, Е.П. Короткова, Н.П. Орланова, Є.І.Тихеєва, Є.О. Фльоріна наголошують на важливості навчання творчого розповідання та називають провідні засоби розвитку словесної творчості; природа, фольклор, іграшки, театралізована діяльність, ілюстрації, розвиток поетичного слуху.
Поряд з тим одним з найбільш ефективних та доступних засобів розвитку словесної творчості є казка, яка служить зразком побудови зв’язної розповіді, яскравих образів, літературної мови. Вона активізує дитячу фантазію, спонукаючи до творчості. У науковій літературі широко представлено систему методів роботи з казкою.
Методи роботи з казкою
Придумування продовження казки. Казки зазвичай не мають відкритого фіналу, навпаки закінчення доволі чітке й логічне: ріпку витягли, Колобка з’їла Лисиця, Попелюшка і Принц одружилися. Дітям пропонується ж поміркувати, що далі відбувалося в житті персонажів. Варіанти продовження у дітей будуть різними, залежно від рівня їхнього сприймання і аналізу казки, розвитку творчої уяви.
Зміна кінцівки казки. Дітям пропонується змінити кінцівку казки, яка їх не влаштовує, наприклад, у народних казках “Колобок”, “Рукавичка” чи в авторських, як-от “Русалонька” Г.-Х. Андерсена тощо.
Спільне розв’язання проблемного питання, поставленого до казки. Ставити й розв'язувати такі питання слід по добре знайомих дітям казках. Важливо добре продумати проблему, яка спонукала б дітей фантазувати, допомагати улюбленим героям шукати вихід зі складної ситуації, придумувати кілька версій і вибирати з них одну. Для цього треба вміти міркувати й вигадувати. Ось наприклад: Принцеса всю ніч лежить на горошині і не може заснути. Потрібно винайти щось таке, що допоможе Принцесі спокійно заснути, як усі принцеси в світі.
Зміна ситуацій у знайомих казках. Вихователь у котрий раз розповідає дітям знайому казку і домовляється з ними щось у ній змінити. Спочатку незначні зміни в казку вносить сам вихователь, але так, щоб спонукати дітей до фантазування: “А давайте зробимо так, щоб...”.
Зміна характерів персонажів казки. Звичні, улюблені образи, з якими дитина зустрічається багато разів, формують у неї стереотипи і стереотипне мислення. А щоб розвивати креативність, оригінальність бачення, дітям пропонується придумати нову казку, наділивши головних персонажів давно знайомої казки новими якостями.
Складання казки з персонажами з інших казок. Дітям пропонують створити нову казку, у якій діятимуть персонажі з інших казок. Спочатку доцільно дібрати ілюстрації з їхніми зображеннями й уважно їх розглянути, згадати історію кожного, а потім “перемістити” їх у нові обставини.
Складання казок про фантастичні країни. Безперечно, такі країни спочатку придумують самі вихователі і допомагають дітям дати їм назву: “Тілі- тілі-тряндія”, “Небувандія” тощо. Діти розповідають про ці країни за таким планом: 1. Хто живе в цій країні? 2. Що вони роблять? 3. Як ми туди потрапимо? 4, Що там робитимемо? 5. Що привеземо з цієї країни на згадку?
Рівень розвитку словесної творчості старших дошкільнят (Експериментальне дослідження)
Казка дає широкі можливості для розвитку словесної творчості дитини, які, на жаль, сьогодні реалізуються недостатньо. Це підтверджує проведене нами експериментальне дослідження з метою вивчення рівня сформованості словесної творчості дітей старшого дошкільного віку на базі двох дошкільних навчальних закладів м. Києва.
Нами встановлено, що більшість дітей виявляє інтерес до казок, але, як не прикро, сьогоднішні малюки знають їх дуже мало. Опитані діти із запропонованих 9 казок (українські народні казки “Лисичка та Журавель”, “Кирило Кожум’яка”, російські народні казки: “Снігуронька”, “Три ведмеді”, англійська народна казка “Троє поросят”, словацька народна казка “Дванадцять місяців”, авторські казки: “Про Півника та Курочку” Н. Забіли, “Червона Шапочка” Ш, Перро, “Сьома дочка” В. Сухомлинського) змогли назвати та розкрити зміст лише п'ятьох, а то й трьох. Деякі діти замість казок називали мультфільми: “Леопольд”, “Міккі-Маус”, “Вінні-Пух”, “101 далматинець” тощо. Улюбленими дитячими казками залишаються “Колобок”, “Червона Шапочка”. Лише 35 % дітей експериментальної групи змогли пригадати слова, якими розпочинаються казки, і ЗО % — якими закінчуються. Різниці між мультиком, оповіданням і казкою сучасні діти не лише не розуміють,а й не відчувають.
Саме тому у дошкільнят виникають труднощі під час складання власних казок: не знають як розпочати розповідь, розвинути сюжет, логічно завершити; в багатьох випадках не усвідомлюють прохання «вигадай», «придумай»; практично не використовують засоби художньої виразності; в мовленні вживають слова – паразити на кшталт «ось», «якби» тощо; в процесі розповідання повторюють одні й ті самі слова сполучення. Статистика невтішна: 35,5% опитаних дітей відмовилися складати казку взагалі; 60,5% -- погодилися, але з них 15% дітей переказали знайому казку без внесення в неї нових елементів. А в розповідях більшості дітей відсутня логіка побудови сюжету, порушена композиційна структура. Лише 15 % дітей групи, придумали змістовну, логічно побудовану казку.
Проаналізувавши результати експериментального дослідження ми визначили, що лише 20 % дітей експериментальної групи мають достатній рівень сформованості словесної творчості. Це зумовлено відсутністю системності в роботі з розвитку словесної творчості, в ознайомленні дітей з народними та авторськими казками. Чітко простежується залежність між рівнем розвитку словесної творчості дітей і організацією занять з ознайомлення з казками та з творчого розповідання. На результат суттєво впливала навіть кількість проведених занять. Зрозуміло, що у садках, де ведеться систематична послідовна робота з розвитку мовлення та мислення, де дошкільнятам багато читають та розповідають, загальний рівень сформованості словесної творчості був істотно вищим.
Тому так важливо правильно організувати навчально-виховну діяльність зі словесної творчості як на заняттях, так і в повсякденному житті.
На основі даних експериментального дослідження було визначено провідні завдання.
Завдання розвитку словесної творчості дітей старшої групи
Уточнювати та розширювати знання дітей про казку як літературний жанр, її структурні компоненти (зачин, розвиток дії, кульмінація, кінцівка); основні ознаки, відмінність від оповідання.
Систематично ознайомлювати дітей з українськими та зарубіжними, авторськими та народними казками.
Формувати та вдосконалювати вміння складати зв’язні розповіді, що характеризуються змістовністю, послідовністю і логічністю викладу думки.
Розвивати образність мовлення (вживання мовних та немовних засобів виразності).
Вчити дітей дотримуватися композиційної структури при складанні казки.
Спонукати дітей до фантазування, придумування нових образів та сюжетів.
Виховувати інтерес до словесної творчості.
Система роботи з розвитку словесної творчості
Відповідно до поставлених завдань розроблено систему роботи на рік з розвитку словесної творчості дітей старшого дошкільного віку засобом казки, в основу якої покладено принципи: природовідповідності; всебічного розвитку особистості; співробітництва; забезпечення максимальної мовленнєвої активності; емоційної насиченості занять; виразності мовлення; включення дітей в активну пізнавальну діяльність за змістом художнього твору. В запропоновану систему роботи включено 33 заняття, з них 2 комплексні заняття з художньої літератури та мовленнєвого розвитку, 8 занять з художньої літератури та 25 занять з мовленнєвого розвитку, з них 12 групових та 13 індивідуально-групових занять для дітей, що мають недостатній рівень сформованості словесної творчості. Відповідно протягом місяця ми плануємо 1-2 групові заняття з художньої літератури, 1-2 групові заняття з мовленнєвого розвитку та 1-2 індивідуально-групові заняття для дітей, що мають недостатній рівень сформованості словесної творчості, які доцільно проводити в другу половину дня. Це зумовлено тим, що заняття з мовленнєвого розвитку мають спиратися на знання дітьми казок. Тому читання та розповідання казок плануються на заняттях з художньої літератури безпосередньо за кілька днів до занять з мовленнєвого розвитку. Читання казок великих за розміром ("Снігова королева” Г.-Х. Андерсена) розраховано на кілька занять.
Важливим в організації процесу навчання є логічна послідовність, реалізація принципу поступового ускладнення.
Послідовність занять з розвитку словесної творчості у старших дошкільнят
Ознайомлення дітей з казкою як літературним жанром.
Творчий переказ казки ( від імені головного героя, зміна кінцівки ).
Придумування продовження казки.
Складання казки за опорними словами.
Зміна характеру персонажів казки.
Розв΄язання проблемних ситуацій та суперечностей у казці.
Самостійне придумування дітьми казок.
Принцип «казкової» квітки
Для ознайомлення дітей з казкою як літературним жанром доцільно використовувати так звану “казкову” квітку, запропоновану студенткою КМПУ ім. Б. Грінченка Вікторією Бєловою. Частини квітки ми асоціюємо зі структурними елементами казки. Коріння — це зачин казки, те, що спричинює подальші події. Стебло і листя — основна частина казки, розвиток дії. Квітка — це кульмінація — найважливіший момент. Плід — це закінчення, логічне завершення. Діти краще та легше запам’ятовують структуру казки з допомогою цієї “казкової квітки і, орієнтуючись на неї, дотримуються композиційної структури під час складання власних казок.
Отже, казка має посісти своє місце в освітньому процесі дитсадка, використовуватися на різних типах занять (фронтальних, групових, індивідуально- групових, індивідуальних). Доцільно поєднувати ознайомлення з казками із завданнями творчого характеру в різних формах роботи; в групі бажано створювати альбоми з придуманими дітьми казками, ілюструвати їх дитячими малюнками;
Необхідно також поглиблювати знання вихователів з методики розвитку словесної творчості дітей дошкільного віку, надати їм можливість практикуватися у використанні різних методів розвитку словесної творчості, в тому числі й казки під час ділових ігор, семінарів, майстер-класів.
. З цією метою вихователям доречно проводити індивідуальні та групові консультації для батьків (“Казка в житті дитини”, “Виховний потенціал казки”, “Вплив казки на мовленнєвий розвиток дитини”, “Казка і творчість”); “Вечори Казки” за участю дідусів та бабусь; розваги “Казка в гості завітала”, “Подорож у казку”; презентації альбомів придуманих дітьми казок.
|